Mercedes Benz

Mercedes-Benz, of afgekort gewoon Mercedes, is een Duits automerk ontstaan in 1926. Het hoofdkwartier van het bedrijf is in Stuttgart, Duitsland. Sinds dat het bedrijf is ontstaan, zijn ze internationaal ook hard gegroeid. De mooie, luxe auto’s worden nu dan ook over de hele wereld geproduceerd en verkocht. Nieuwe modellen maar ook de best verkopende modellen blijven geproduceerd worden en vinden gretig aftrek bij de consument. Het is dan ook interessant om te zien hoe dit merk de wereld in is gegaan en nu blijft groeien.

 

Mercedes maakt niet alleen auto’s in Duitsland. Ook in Afrika, Zuid-Amerika, en Azië zijn er fabrieken. Zo worden er bijvoorbeeld in Egypte verschillende klasse auto’s gemaakt door de Egyptian German Automotive Company, of wordt er in India in de stad Bangalore in Research & Development (R&D) geïnvesteerd. Ook in Mexico worden gehele auto’s gefabriceerd voor Mercedes (en Daimler).

 

Door deze verschillende productie eenheden en lokale marketing en sales gaat het dan ook goed met het bedrijf. De verkoopcijfers kennen een goede groei – in 2015 zijn er alleen in Europa al meer dan 250.000 auto’s verkocht aan de consument. De grootste groei is waargenomen in Spanje, Portugal, Zweden en België. Het lijkt er dan ook op dat de consument weer geld uit wil geven aan luxe goederen. Ook in de Verenigde Staten gaat het goed met Mercedes Benz. Daar behaalde het bedrijf een groei van bijna 13%, en in Canada groeiden de verkoop zelfs met meer dan 28%! In de NAFTA regio ontvingen tot dusver in 2015 meer dan 33.000 mensen hun nieuwe Mercedes Benz.

 

In Hamburg, Milaan maar en nu ook in Tokyo zijn er nu interactieve “Mercedes Me Stores” geopend. Deze winkels moeten de consument een interactieve merk en product ervaring bieden. Geïnteresseerde consumenten kunnen hier meer leren over het merk en de producten. Deze winkels hebben ook een lounge en een restaurant waarmee de ervaring helemaal luxe wordt! Maar deze ervaring is niet alleen voor bestaande klanten – deze “Me Stores” zijn ook gericht op de jonge en nieuwe klanten. Deze ervaring ondersteunt dan ook de nieuwe verkoop strategieën voor Azie.

2

Op de foto hier beneden zie je de “Mercedes Me Store” in Hamburg.